Διαμεσολαβημένη α-διαμεσολάβητη επικοινωνία

idogΣτο ίντερνετ κανείς δεν ξέρει ποιος είσαι – ας πούμε, σκύλος. Στις 5 Ιουλίου του 1993, ο Peter Steiner, δημοσίευσε στην εφημερίδα “The New Yorker” ένα σκίτσο, το οποίο απεικόνιζε δύο συμπαθή τετράποδα με τη φράση «Στο ίντερνετ κανείς δεν γνωρίζει ότι είσαι σκύλος». Ως ένα χιουμορισιτικό σχόλιο για την ανωνυμία και την αδυναμία ταυτοποίησης στο ίντερνετ, το οποίο μάλιστα απέφερε στον Steiner πάνω από 50.000 δολάρια για τα δικαιώματα αναπαραγωγής του σκίτσου, η φράση αυτή χρησιμοποιήθηκε ευρύτατα από επαγγελματίες της διαδικτυακής επικοινωνίας, για να αναδείξουν τα δύο σημαίνοντα ζητήματα που απασχολούν κάθε διαδικτυακό χρήστη: την ιδιωτικότητα και την ανωνυμία.

Την επομένη της ανακοίνωσης των εκλογών των πρόωρων εκλογών, τα νέα μέσα με την ετικέτα της κοινωνικής δικτύωσης, όπως το facebook, το twitter και το flickr, άρχισαν ήδη να παίρνουν φωτιά. Το ηλικιακά νέο και το ‘ανεξερεύνητο’ εν πολλοίς κοινό των νέων αυτών μέσων αποτελεί το δυναμικό καινούριο target-group πολιτικών και κομμάτων, στην εποχή όπου η εξατομικευμένη και η διαδραστική επικοινωνία κερδίζει ολοένα και περισσότερο έδαφος απέναντι στην αγκυλωμένη και δυσκίνητη παραδοσιακή μαζική επικοινωνία. Εν μέσω, μάλιστα, μιας σύντομης προεκλογικής περιόδου, τα νέα διαδικτυακά εργαλεία δίνουν στους υποψήφιους πολιτικούς την ευελιξία ταχύτατων αντανακλαστικών στην πληροφόρηση, την αμεσότητα μιας οικονομικά συμφέρουσας προσέγγισης του ψηφοφόρου και τη χωροχρονική ελαστικότητα  στην επικοινωνία με τον πολίτη.

Η σημερινή πολιτική, όμως, όσο και να ευαγγελίζεται ότι θα δώσει την ευκαιρία στη «διαδικτυακή δημόσια σφαίρα», δεν πρόκειται να το πετύχει όσο αξιοποιεί τα νέα εργαλεία διαδραστικής και εξατομικευμένης επικοινωνίας με τους όρους και τις πρακτικές της μονόδρομης και κάθετης μαζικής επικοινωνίας. Τη διαμεσολαβημένη δράση των ΜΜΕ και των δημοσιογράφων που –θεωρητικά- παρακάπτει το διαδίκτυο, επιτρέποντας την άμεση επικοινωνία πολιτικών και πολιτών, έρχεται στην ουσία να την αντικαταστήσει η διαμεσολαβημένη δράση των επικοινωνιολόγων. Ή ορθότερα, των συμβούλων social media, όπως «φοριέται» τελευταία. Δημιουργία μιας ψευδαίσθησης, επομένως, η (φαινομενική) α-διαμεσολάβητη επικοινωνία πολιτικών και πολιτών στην ψηφιακή εποχή. Κανείς, άλλωστε, από τους ουσιαστικά υποψιασμένους πολίτες του διαδικτύου δεν τρέφει αυταπάτες ότι στην άλλη άκρη (της οπτικής ίνας) βρίσκεται ο αντίστοιχος πολιτικός που ενδιαφέρεται, αδιαμεσολάβητα και εξατομικευμένα, για τα προβλήματά του. Όπως και να έχει, όμως, στο ίντερνετ, άλλωστε, κανείς δεν ξέρει ποιος είσαι: σκύλος ή «ειδικός» επί των social media…

Advertisements

One response to “Διαμεσολαβημένη α-διαμεσολάβητη επικοινωνία

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: